El Reglament Orgànic Municipal (ROM) té per objecte regular l'organització i el règim de funcionament dels òrgans municipals, el seu règim jurídic, les normes procedimentals bàsiques i l'estatut dels membres de la Corporació.
El vigent Reglament Orgànic Municipal (ROM) de l'Ajuntament de Llinars del Vallès es va aprovar inicialment en data 22 de desembre de 2005 pel Ple de la Corporació i que en no presentar-se reclamacions ni suggeriments durant el tràmit d'informació pública pertinent, va esdevenir aprovat definitivament. Un cop publicat el text íntegre del qual es va publicar en el Butlletí Oficial de la Província de Barcelona (BOPB) de data 10 de març de 2006 i transcorregut el termini previst de l'article 70.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les Bases de Règim Local, va entrar en vigor.
Des d’aquesta data s’han produït nombrosos canvis normatius per part del govern autonòmic i estatal. El caràcter bifront de les corporacions locals obliga a les corporacions a tenir en compte l’ordenament estatal i autonòmic i adequar aquests canvis fent exercici de la seva potestat autoorganitzativa, de la qual és fidel expressió el seu ROM.
Els canvis legislatius autonòmics i estatals que a continuació es refereixen impacten d’alguna manera a l’organització municipal i, en conseqüència, s’han de traslladar al Reglament Orgànic Municipal.
Entre d’altres, una de les novetats normatives ve donada amb l’aprovació l'Estatut d'autonomia de Catalunya el 19 de juliol 2006.
La Llei 29/2010, del 3 d’agost, de l’ús dels mitjans electrònics al sector públic de Catalunya, així com la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques i la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, de règim jurídic del sector públic comporten la introducció de l’administració electrònica i l’ús dels mitjans electrònics com a motor dels processos de modernització i de reforma de les administracions públiques. Introdueixen canvis amb la voluntat d’implantar una administració electrònica i transparent, que millori la participació ciutadana, la seguretat jurídica i l’eficiència en l’ús dels recursos públics, a través de la tramitació electrònica dels procediments, tant en la seva relació amb els ciutadans com en la gestió interna, amb la conseqüent millora de l’eficiència i la qualitat dels serveis prestats a la ciutadania.
Finalment, la llei orgànica 2/2011, de 28 de gener, per la qual es modifica la Llei orgànica 5/1985, de 19 de juny, del Règim Electoral General quant a les eleccions municipals i els drets dels electes, així com el mecanisme de la moció de censura de l’alcalde o alcaldessa.
És per aquest motiu que, d'acord amb l'article 133 de la LPAC, es sotmet a consulta pública amb caràcter previ a l'elaboració del text d'aprovació del Reglament Orgànic Municipal (ROM) de l'Ajuntament de Llinars del Vallès, amb l'objectiu de recollir les opinions i aportacions de la ciutadania i dels subjectes i les organitzacions més representatives potencialment afectades per la futura norma, sobre els aspectes següents:
a) Problemes que es pretenen solucionar amb la iniciativa:
El projecte de revisió que s’iniciarà afectarà al Reglament Orgànic Municipal i pretén solucionar els problemes que es deriven del fet que la seva redacció actual és la que fou aprovada fa més de disset anys, i no té en compte en alguns casos, o està manca d’adaptació en altres, respecte l’evolució normativa que ha seguit la Llei de Bases de Règim Local com el Text Refós de la Llei Municipal i de Règim Local de Catalunya, i també respecte d’altres normes municipals de caràcter orgànic que han estat revisades més recentment.
b) La necessitat i oportunitat de la seva aprovació:
En data 22 de desembre de 2005 es va aprovar inicialment el Reglament Orgànic Municipal de l’Ajuntament de Llinars del Vallès el qual transcorregut el termini d’informació pública va esdevenir aprovat definitivament i el text íntegre del qual es va publicar en el Butlletí Oficial de la Província de Barcelona (BOPB) en data 10 de març de 2006.
Des d’aquesta data s’han produït nombrosos canvis normatius per part del govern autonòmic i estatal. El caràcter bifront de les corporacions locals obliga a les corporacions a tenir en compte l’ordenament estatal i autonòmic i adequar aquests canvis fent exercici de la seva potestat autoorganitzativa, de la qual és fidel expressió el seu ROM.
Els canvis legislatius autonòmics i estatals que a continuació es refereixen impacten d’alguna manera a l’organització municipal i, en conseqüència, s’han de traslladar al Reglament Orgànic Municipal.
Entre d’altres, una de les novetats normatives ve donada amb l’aprovació l'Estatut d'autonomia de Catalunya el 19 de juliol 2006.
La Llei 29/2010, del 3 d’agost, de l’ús dels mitjans electrònics al sector públic de Catalunya, així com la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques i la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, de règim jurídic del sector públic comporten la introducció de l’administració electrònica i l’ús dels mitjans electrònics com a motor dels processos de modernització i de reforma de les administracions públiques. Introdueixen canvis amb la voluntat d’implantar una administració electrònica i transparent, que millori la participació ciutadana, la seguretat jurídica i l’eficiència en l’ús dels recursos públics, a través de la tramitació electrònica dels procediments, tant en la seva relació amb els ciutadans com en la gestió interna, amb la conseqüent millora de l’eficiència i la qualitat dels serveis prestats a la ciutadania.
Finalment, la llei orgànica 2/2011, de 28 de gener, per la qual es modifica la Llei orgànica 5/1985, de 19 de juny, del Règim Electoral General quant a les eleccions municipals i els drets dels electes, així com el mecanisme de la moció de censura de l’alcalde o alcaldessa.
c) Els objectius de la norma
La norma objecte de consulta ha de recollir, entre d’altres, els objectius següents:
La qualitat tècnica reguladora, en benefici de la seguretat jurídica.
Els usos igualitaris en el llenguatge d’aquest reglament i evitar-ne els usos discriminatoris.
L’ampliació de la participació política en supòsits de baixa, permís o situació assimilada per maternitat, paternitat, acolliment o adopció; embaràs i malaltia greu que impedeixi la seva assistència a la sessió plenària.
La incorporació del suport telemàtic a les convocatòries i documentació dels òrgans complementaris, així com la incorporació del suport telemàtic a la vídeo acta als efectes d’una major interrelació entre la ciutadania i l’òrgan plenari de la corporació.
La incorporació de la filosofia i els objectius de les lleis, autonòmica i estatal, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, amb l’objectiu d’augmentar la transparència de les institucions i serveis públics i garantir el dret a la informació, eines determinants del control social de l’Administració i de la seva activitat, en benefici d’una major qualitat democràtica
d) Les possibles solucions alternatives reguladores i no reguladores
És convenient que la corporació faci ús de la seva potestat d’autoorganització que li ve donada a la Constitució Espanyola, a l’Estatut d’Autonomia, a la Llei 7/1985, de 2 d’abril, Reguladora de las Bases del Règim Local, així com a la Llei orgànica 5/1985, de 19 de juny, del règim electoral general i Decret legislatiu 2/2003, de 28 d'abril, que aprova el Text Refós de la llei municipal i de règim local de Catalunya.
El ROM, encara que queda enquadrat significativament en la regulació referida, és un espai d’una major definició dels drets de participació política, dret de llibertat d’expressió i de forma de govern.
No dur a terme aquesta regulació comporta limitar la potestat d’autoorganització que té l’Ajuntament, afeblint les actuacions de caràcter polític en les matèries de llibertat d’expressió, de transparència, i de suport telemàtic, entre altres.
Share