La Directiva (UE) 2019/1937, de 23 d’octubre, de protecció de les persones alertadores (whistleblowers) estableix la obligació de disposar de canals de denúncia interna i externa perquè el personal municipal o d’empreses contractades per l’Ajuntament, així com ciutadania en general, pugui informar de possibles infraccions del Dret de la Unió comeses en el marc de l’activitat de l’Ajuntament. Així mateix, i de forma estrictament vinculada a la gestió dels fons del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència de l’Estat espanyol, la Ordre HFP 1030/2021, de 29 de setembre, per la qual es configura el sistema de gestió d’aquest pla, estableix també la necessitat de disposar d’un canal per vehicular dites informacions.
L'Ajuntament de Llinars del Vallès treballa per desenvolupar un sistema d'integritat institucional que contribueixi a garantir una administració que treballa d'acord amb les principis i regles ètiques i de bon govern. Així, en el Pla de Mesures Antifrau, aprovat pel Ple municipal en sessió ordinària de data 25 de juliol de 2022, s'estableix la creació d'un canal de denúncies per a la comunicació d'informació sobre fraus o irregularitats.
A fi i efecte de possibilitar la creació d’aquesta bústia, cal elaborar unes normes que en regulin el seu funcionament. És per aquest motiu que, d'acord amb l'article 133 del la LPAC, es sotmet a consulta pública prèvia l’elaboració de Normes de funcionament de la Bústia ètica de l'Ajuntament de Llinars del Vallès i Llinars Cultural SLU des del 18 d'octubre fins al 8 de novembre de 2022, ambdós inclosos, per recollir l'opinió de la ciutadania i de les organitzacions més representatives que potencialment es puguin veure afectades per la mateixa.
a) Problemes que es pretenen solucionar amb la iniciativa:
b) La necessitat i oportunitat de la seva aprovació:
La obligatorietat establerta per la Directiva (UE) 2019/1937 i la Ordre HFP 1030/2021 de la necessitat de disposar d’un canal de denúncies destinada a facilitar la comunicació de conductes desenvolupades en el si d’aquesta administració que puguin ser contràries al dret, als principis i valors ètics i a les regles de conducta que miren de tutelar l’ús correcte dels recursos públics, la resolució adequada dels conflictes d’interès, l'objectivitat i neutralitat de la gestió pública, el principi d'igualtat, el respecte a la dignitat de les persones, valors molt rellevants en l'exercici de les competències municipals en general i, en especial, en els temes de contractació pública, funció pública, activitat de foment, ordenació urbanística, entre d’altres.
c) Els objectius de la norma
Crear la Bústia Ètica de l’Ajuntament de Llinars del Vallès i Llinars Cultural SLU com a sistema electrònic de participació ciutadana que neix de la conveniència d’oferir un canal que permeti tenir coneixement de qualsevol acció o omissió contrària als principis de bon govern i d’aquesta manera reforçar la gestió pública i augmentar la confiança de la societat en les institucions públiques i en les persones que hi presten serveis. També es tracta d’un posicionament transparent i obert de l’administració que no té res a amagar i posa els mitjans per revisar aquells eventuals supòsits en què no es respectin les regles de conductes positivades jurídicament o ètiques amb la finalitat última de fer propostes de millora en la gestió pública. Comporta, en definitiva, sensibilitzar en matèria d’ètica en la gestió pública a partir de la col·laboració i la participació ciutadanes.
Regular el funcionament de la Bústia Ètica de l’Ajuntament de Llinars del Vallès i Llinars Cultural SLU
Assignar les responsabilitats pertinents en la gestió de la Bústia.
d) Les possibles solucions alternatives reguladores i no reguladores
Podeu fer les vostres aportacions clicant aquí.
Share